Arduino Leonardo

leonardo

23 lipca zespół Arduino zaproponował swoją nową płytkę o prawdziwie włosko brzmiącej nazwie Leonardo. Leonardo dostępny jest w dwóch wersjach normalnej i niskoprofilowej (bez wlutowanych złączy), która nie przekracza kilku milimetrów wysokości. To niezwykle ciekawy projekt, gdyż mimo znacznie prostszego schematu cechuje się nowymi, nieznanymi dotąd funkcjonalnościami.

Pierwsza i największa różnica w stosunku do wcześniejszych modułów to umieszczenie na płytce tylko jednego mikrokontrolera. Tym chipem jest ATmega32u4 (datasheet) z wbudowaną obsługą USB. To właśnie dzięki zastosowaniu tego układu, schemat Leonardo został bardzo uproszczony, nie ma bowiem potrzeby stosowania osobnego sterownika komunikacji szeregowej. Komputer, w zależności od programowo wybranego trybu, może widzieć nasz moduł jako klasyczną klawiaturę, myszkę lub joystick USB. Otwiera to przed projektantami całkiem nowe możliwości:

Jeśli natomiast chodzi o układ złączy, to licząc od modułu Uno Rev3, ludzie z Arduino wdrożyli w nim uniwersalny pinout (nazywający się właśnie Rev3) i jak zapewniają twórcy będzie on stosowany we wszystkich przyszłych modułach, z Leonardo włącznie.

mikrokontroler ATmega32u4
napięcie pracy 5V
napięcie zasilania (zalecane) 7-12V
napięcie zasilania (graniczne) 6V i 20V
cyfrowe wejścia/wyjścia 20
kanały PWM 7
analogowe wejścia 12
maksymalny prąd cyfrowego we/wy 40mA
maksymalny prąd wejścia 3.3V 50mA
pamięć Flash 32KB (w tym 4KB użyte na bootloader)
SRAM 2.5KB
EEPROM 1KB
częstotliwość taktowania 16MHz

Projektanci dopuszczają różne sposoby zasilania, można użyć do tego portu USB (napięcie 5V) lub sieciowego zasilacza stabilizowanego. W drugim przypadku, zasilacz należy podpiąć do złącza POWER, napięcie jest wówczas obniżane z zalecanego (7-12V) do poziomu 5V przez układy regulacji zainstalowane na płytce. W przypadku podania na złącze POWER napięcia niższego niż zalecane, mikrokontroler może działać niestabilnie, natomiast gdy podamy napięcie wyższe – układ regulacji może się nadmiernie grzać, co może doprowadzić do jego uszkodzenia.

Mapowanie pinów mikrokontrolera na wyjścia Leonardo wyglądają następująco:

32U4PinMapping

Programowanie Arduino Leonardo przebiega w zasadzie tak samo jak innych modułów. Standardowo możemy korzystać z dobrodziejstw jakie daje nam bootloader ale możemy także użyć wyprowadzonych na płytkę złączy ICSP. Do dyspozycji mamy dobrze już znany edytor oraz duży zestaw gotowych bibliotek. Na uwagę zasługują tutaj takie klasy jak Keyboard oraz Mouse umożliwiające emulowanie zachowania rzeczywistej klawiatury oraz myszy komputerowej. 

Podsumowując, zespół Arduino  po raz kolejny pokazał, jak duży potencjał drzemie w tych z pozoru prostych AVRach. Zachęcam do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami na temat Leonardo w komentarzach oraz na forum.

Więcej szczegółów jak zwykle znajdziemy na oficjalnej stronie projektu.


1 comment

  1. Open Hardware » Arduino Esplora Styczeń 8, 2014 9:13 pm  Odpowiedz

    […] wszystkie dostarczone peryferia bez używania lutownicy! Bazą do Arduino Esplora jest Arduino Leonardo, którego główną cechą jest pozbycie się dodatkowego mikrokontrolera obsługującego […]

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *